Grodda mungbönor –genialiskt!

Här får du lära dig hur du groddar mungbönor hemma i köket. Det är enkelt, näringsrikt och kan ge dig en fräsch färskvara hela vintern. Du kan också lagra fröna i flera år. Därför tycker jag att du ska ha mungbönan i ditt beredskapsskafferi.

Oavsett om du har många vänner eller inga så bör du bekanta dig med en liten böna som kan bli en av dina bästa beredskapsvänner. Vi börjar med att gå igenom den enkla processen för groddning steg för steg för att därefter diskutera mungteorin och ge lite mungperspektiv.

1. Du behöver bara mungbönor, ett kärl och vatten. Bra är också silduk och gummisnnodd.

Bönorna kan ligga i blöt i köksfönstret sisådär 16-24 timmar. Jag tycker det blir perfekt med 18 timmar. Då lägger jag dem i blöt på eftermiddagen och häller av vattnet nästa morgon. Därefter ska de bara sköljas morgon och kväll så de hålls fuktiga och börjar gro. Redan dag två eller tre kan man börja äta av dem. När de bara groddat en aning smakar de väldigt sött, lite som färska ärtor. Man kan nu när de är mjuka också ha dem i soppor (som topping eller koka med), sallader eller på mackan. Fortsätt skölj morgon och kväll så växer de från dag till dag. Så småningom kan grodden bli några centimeter. Då blir det mer av en grönsak med lite beska. Så brukar de se ut om du köper dem färdiggroddade i affären. Men prova som sagt gärna att äta lite av dem tidigt i groddningen. Mums!

När de är smågroddar passar de också fint att koka med i soppor eller som topping till en soppa. På smörgås blir de ett fint tillskott. Eller varför inte blanda i en sallad? De går också bra att frysa om man — vilket är vanligt i början –groddar alldeles för mycket (det räcker med dryg bottenskyla i bruken, volymen ökar explosionsartat). Frusna kan de sedan med fördel slinka ner i en smoothie. Får man för sig att vara ute på vandring några dagar är det väldigt trevligt att grodda i en burk på vägen. På så sätt har man tillgång till ett fräscht och färskt tilltugg. Det är inte bara godis och mjukost på tub man kan längta efter på fjället. Jag brukar få cravings efter något färskt. Kort sagt, de små gröna bönorna är väldigt användbara. Och mumsiga.

Näringsmässigt är mungbönorna att betrakta som raketbränsle. Torkade innehåller de en fjärdedel protein. De innehåller 60% kolhydrat varav bara ca 1% socker och 16 gram härliga växtfiber. Fetthalten är försumbar, men fettsyrorna har en hälsosam profil. Kilokalorier drygt 300 vilket motsvarar energiinnehållet i ris eller pasta.

Väl groddade innehåller de mycket av flera B-vitaminer inklusive B9 (folat), dock inte B12 förstås, som bara finns i animalier. Vidare innehåller de betakaroten, C-vitamin och järn, kalium, magnesium, kalcium, zink samt en inte föraktlig dos selen. De innehåller också något lite vitamin A och E. Det bildas vid groddningen hög halt K-vitamin (mer av kuriöst intresse, då vi alltsedan spädbarnstiden tillverkar eget eller rättare sagt våra tarmbakterier gör det åt oss). Natriumhalten är försumbar. Kort sagt fantastiskt näringsinnehåll som gör att du gott och väl kan sluta prenumerera på löjligt dyra kosttillskott.

Tillsammans med nötter och frukt är baljväxter det raketbränsle som en modern prepper bör få i sig varje dag för att fortsätta orka flyga till månen. Och groddade baljväxter ger det där lite extra med C-vitamin och sådant. Det går bra att grodda linser, andra bönor, alfalfagroddar med mera. Men mungbönan är min favorit, för att den är så enkel. Och så god.

Och nu till skafferiresonemangen: Jag har alltid några kilo (eller ja ok, ganska många kilo, ok kanske mer av en hel säck) mungbönor i extraskafferiet. Jag har groddat mungbönor som är åtminstone 10 år gamla utan problem, så grobarheten verkar vara fenomenal. Mungbönan är ett sannskyldigt raketbränsle och dessutom billig. Om du håller korpgluggarna öppna kan du köpa ekologiska mungbönor för 60 kronor kilot vilket ger dig en groddkostnad på kanske hälften. Om du stövlar över till en butik med orientalisk mat kan du hitta ännu billigare mungbönor. Om du har tur i lite större förpackning. Det finns på sina håll tom. i lösvikt. Bingo! Tillsammans med pasta, ris, socker och salt kan mung utgöra basen i ditt nödförråd. Du kommer att klara en hel vinter utan att tänderna trillar ut med den kosten. Du kan stå ut tills björksaven börjar stiga igen på vårkanten. Därför rekommenderar Dr Prepper — naturligtvis — mungbönan som din nya kompis i matförrådet!

Läs mer om nyttigheter och matberedskap:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: